Monday 18 February 2013

Oh Padang Sungai Bumbun. Sampai bila?

Pada masa dahulu, di Kampung Sungai Bumbun memang ada padang bola sepak iaitu di belakang surau. Menurut maklumat dari orang lama, padang di situ memang besar. Orang muda pada masa itu memang kerap main bola. Tapi, entah bagaimana tiba-tiba kawasan padang itu telah ditanam pokok kelapa sawit. Salah siapa? 

Sejak pada itulah Kampung Sungai Bumbun tiada kemudahan padang bola sepak. Kami anak-anak muda pada masa itu memang kehausan bermain bola sepak. Pada masa itu ada sebuah padang tapi tak dipanggil padang. Padang itu terletak di kebun orang yang dikelilingi pokok kelapa sawit. Sudah gian apatah lagi ketagih, kami main sahaja. Sampai kotor baju sebab kena abu tanah. 

Kami tak pernah mengalah. Kami main pula di padang Simpang Lima, Pulau Carey biarkan penduduk berdekatan dengan kawasan padang itu majoritinya orang India. Orang semacam pelik kami ketiadaan kemudahan padang tapi kami ada pasukan bola sepak.  Kadang-kadang pasukan kami menang dalam perlawanan persahabatan dan begitu sebaliknya. 

Begitu lama kami tiada padang akhirnya hasil idea seorang anak watan telah membawa membina sebuah padang bola sepak di kawasan tinggalan kompleks pelancongan orang asli. Sebab-sebab kompleks itu dirobohkan tidak pula saya ketahui. Pada masa itu Encik Azlan Sap mencadangkan kawasan itu dibangunkan dengan pembinaan padang bola sepak. Pada mulanya memang sukar kerana keadaan kawasan pada masa itu memang penuh bersemak. Rumput memang tinggi. Berkat usaha sedikit demi sedikit dengan bantuan para remaja kampung maka lahirlah padang yang diidam-idamkan selama ini.

Masih teringat Encik Azlan (haha Encik..) membakar sedikit demi sedikit rumput kering yang telah lama disembur racun. Jika dibiarkan memang akan api akan melarat ke kawasan kebun orang. Pada masa itu hanya saya, Azlan, Azami dan Ermizan yang membakar rumput dan mengawal kebakaran tersebut. Masih juga teringat ada remaja membakar sebahagian rumput. Melihat perbuatan remaja itu menandakan mereka memang inginkan sebuah padang bola sepak. Ternyata usaha mereka tak sia-sia. Maka, wujudlah sebuah padang yang sekangkang kera. Lama-kelamaan, keluasan diperluaskan dengan bantuan orang kampung. Semua orang bersemangat.

Padang bola sepak terkini (17/02/2013)

Dan kini, padang itu masih wujud. Cuma melakukan sedikit modifikasi. Tambahkan tanah agar ia akan tinggi sedikit agar senang air tidak bertakung dan mudah air mengalir keluar.  Timbus kawasan yang bertadah air. Tak kan selamanya kami bermain lumpur. Hujan pula kerap turun sejak akhir-akhir ini. Di bahagian berdekatan dengan jalan penuh dengan batu. Luka itu perkara biasa dan kami kerap beli kasut bola baru kerana kasut memang cepat rosak. Tapi, tak selamanya kami mahu  begitu. Kami inginkan perubahan. Kami melakukan sedikit perubahan ke atas padang ini menggunakan duit derma dari orang kampung. Kami ingin mengorek parit untuk memudahkan air mudah mengalir keluar. Itu pun kami mendapatkan kutipan derma dari orang kampung untuk mengorek parit. Anda lihat jika parit ini tidak dikorek?



Inilah hadiah yang kami dapat jika parit tidak dikorek. Air di parit besar ini bertakung tanpa mengalir keluar. Sekarang musim hujan kerap turun, memang penuhlah air di parit besar ini. Tak dapatlah kami melakukan aktiviti riadah harian. Apa yang kami boleh lakukan?


Dan lagi, tambahkan tiang gol besi menggantikan tiang gol buluh. Sudah setahun tiang itu berbakti pada orang kampung. Ia perlu ditukar. Kami anak muda ketandusan bermain bola sepak. Kami inginkan padang yang lengkap. Memang kami amat memerlukan sebuah padang. Itulah harapan semua penduduk Kampung Orang Asli Sg Bumbun,Pulau Carey. Siapa mahu dengar suara minoriti kami ini?

Lihat gambar di bawah ini. Dapatkah anda bertahan seperti kami?

Keadaan kaki mendiang Yohan yang terjatuh ketika bermain bola.

Lihat foto di atas, kaki mendiang Yohan luka ketika bermain bola di padang yang penuh dengan batu-batu yang tajam. Memang sakit. Itulah risiko yang bakal kami tempuhi seharian. Beliau telah meninggal dunia. Tak dapat dia merasa padang yang lengkap. Apa pun, kami dapat  bermain bersama beliau sebelum beliau pergi.

Tolonglah wahai JAKOA. Dengarlah suara kami. Kami penduduk kampung amat berharap adanya padang awam.

Kami? Belia dan Semua Penduduk Kampung Sg Bumbun. 

0 Orang Asli Kena Sumpit:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...